Wedstrijden

Bij de zwemclub ZZG de Boskikkers kun je ook deelnemen aan wedstrijden. Die wedstrijden zwem je dan tegen andere zwemclubs uit de regio. Het gaat bij wedstrijden om de gezwommen tijd. Voor de jongere kinderen (vanaf diploma C) gaat het om 25 meter afstanden. Voor kinderen die ouder zijn dan 9 jaar komt er eerst 25 meter bij. Hoe ouder je wordt, des te zwaarder de wedstrijd. En hoe langer de afstand. Het leukste is natuurlijk de estafette.

Voor wedstrijdzwemmen moet je je opgeven!

Je zwemt in je eigen leeftijdsklasse (van 2 jaar). Als je aan wedstrijden mee wilt doen krijg je van de zwembond een startnummer. Dat geeft je het recht om mee te doen aan wedstrijden. Als je het een keer wilt proberen vraag dan aan de trainer of je een keer mee mag doen aan een wedstrijd. 

Voor een wedstrijd wordt je uitgenodigd

Er zijn nu ongeveer 15 zwemmers die aan wedstrijden meedoen. Er zijn op dit moment ongeveer 6 wedstrijden in een jaar. Voor een wedstrijd wordt je (ongeveer twee weken van te voren) uitgenodigd via de mail (van tc@zzgdeboskikkers.nl). Kun je niet? Meld je dan tijdig af! De wedstrijden zijn meestal op de zaterdagmiddag. De inschrijving van de wedstrijd regelt de Technische Commissie (TC). De TC houdt ook je tijden bij. De meeste zwemmers proberen bij elke wedstrijd hun PR te verbeteren! 

Even opwarmen

Het is erg belangrijk dat je voor de wedstrijd gebruik maakt van de inzwemperiode. Zo voorkom je blessures en je zult sneller zwemmen. Ook wen je aan het bad. Probeer echt een paar honderd meter (rustig) te zwemmen! Dit geldt ook voor onze stoere, ervaren zwemmers. Die denken nog wel eens zonder te kunnen? Maar ook jullie hebben er baat bij. En zo geven jullie het goede voorbeeld aan de jongere zwemmers! Het is vrij druk in het bad met inzwemmen. Dus voorzichtig met duiken! Blijf niet drijven bij de startblokken, trek je baantjes en let goed op. Warm blijven door afdrogen, shirt en/of broek aandoen en slippers dragen!

Kleding en Voeding

Na het inzwemmen moet je vaak wachten tot je serie. Zorg dat je niet koud wordt en doe je shirt en een trainingsbroek aan. Sta ook altijd op slippers. Zo trekt de kou niet op en blijft je beenslag op orde! Neem minimaal twee handdoeken mee. Zorg ook voor voldoende drinken en eten. Daarvoor hebben we de volgende tips: Eet geen zware, vette maaltijd vlak voor een wedstrijd. Het is vaak erg warm tijdens een wedstrijd en je levert een flinke inspanning, zorg daarom voor voldoende drinken, geen koolzuurhoudende frisdrank – wel sportdrank, vruchtensap of ranja. Alcohol is bij ons uit den boze! Neem geen chips mee, wat snoep of druivensuiker is oké. Ook is het goed om brood, krentenbollen, mueslirepen of fruit mee te nemen. Je kunt na een gezwommen serie het beste iets eten en drinken.


Wedstrijdzwemmen - de foutjes!

De meeste fouten worden gemaakt bij de keerpunten. Dus lees dit goed!

Schoolslag:

Je vergeet met twee handen aan te tikken bij keerpunt en finish. De handen moeten naast elkaar (niet op elkaar!), op dezelfde hoogte. Na de start en een keerpunt onderwater maak je vlinderbeenslag en een lange slag onder water (handen tot de heup) en bij de volgende slag moet je hoofd weer boven water zijn. Bij elke slagcyclus 1x met je hoofd boven water komen!

Vlinderslag :

Je vergeet met twee handen aan te tikken bij keerpunt en finish. De handen moeten naast elkaar (niet op elkaar!), op dezelfde hoogte. Zorg dat je je armen (elleboog) voor het insteken nog net zichtbaar boven water zijn. Geef onder water op het laatste moment wat extra kracht: dan zwaaien je armen vanzelf naar voren. Houd je benen bij elkaar!

Rugslag :

Je mag bij een keerpunt wel op de buik draaien maar dan mag niet uitdrijven naar voren. Te vroeg op de buik? Dan langzaam beginnen met draaien! Kin naar de borst en armbeweging inzetten. Je mag ook op de rug aantikken. Op de finish altijd op de rug aantikken! Tel je slagen na de vlaggetjes.

Vrije slag :

Eigenlijk mag alles, behalve over de bodem lopen, en langer dan 15 meter onder water zwemmen na start en keerpunt.

Wisselslag :

Je moet op de rug met de hand aantikken voor je verder gaat met de schoolslag. En verder gelden alle bovenstaande regels voor de slagen. De vrije slag is borstcrawl.

Van slag!

Maar wat het meest voorkomt!: In een wedstrijd alles vergeten! Dus ga voor de start nog even goed bedenken wat je wel en niet moet doen. Ga langs de trainer voor de laatste aanwijzingen en vraag na de serie wat je goed en minder goed hebt gedaan.

Je gaat sneller als je goed en volgens de regels zwemt. Dus ook in de training altijd de keerpunten doen zoals het moet!

En denk dat de finish altijd 5 meter verder is dan de muur, hou niet te vroeg in.